Påvirkelse af USAs præsidentvalg gennem Facebook opslag

Written by askov in internet-arneskov | 0 Comments

I løbet af 2016 forsøgte russiske debatører at påvirke det præsidentvalget i USA ved massiv indrykning af annoncer og opslag i Facebook og Instagram. De efterfølgende FBI undersøgelser og afhøringerne af Facebook chef Mark Zuckerberg i USAs kongres har blandt andet fået Facebook til at anonymisere og udlevere 3.500 annoncer som i 2015 – 2017 blev indrykket af det russiske Internet Research Agency til kongressens efterretningskomite.
Demokraterne i komiteen har offentligtgjort disse annoncer til download i form af .zip arkiver fra https://democrats-intelligence.house.gov/facebook-ads/social-media-advertisements.htm. Hvis du er nysgerrig, men ikke lige har lyst til at downloade og udpakke 8 GB data, så har vi vist et udvalg af annoncerne her: http://naturkampen.dk/fake-news/. Ved at klikke på hver enkelt annonce kan du se hvilke indrykningskriterier, der er blevet brugt, fx hvilke grupper, den pågældende annonce skulle vises til.

Annoncerne er ikke simple opfordringer til at stemme på en bestemt kandidat, men snarere en masse fake news, der leverer benzin til det utilfredshedsbål, der flammede i USA under præsidentvalget. Og dermed selvfølgelig også en kraft, der var til gavn for de erklærede modstandere af “det magtfulde og selvtilstrækkelige establisment”: Primært Donald Trump samt ved nomineringsvalget Bernie Sanders. Og helt generelt, så er omfanget af fake news med til at sprede usikkerhed og utilfredshed og dermed svække demokratiske institutioner, som fx den almindelige presse.

Nøgletal: Internet Research Agency har oprettet 470 Facebook profiler, som har købt 3.519 annoncer for lidt over 600.000 kr. Annoncerne er kun toppen af isbjerget: Annoncerne har tiltrukket Facebook brugere til de 470 profiler, hvor der har været masser af almindelige (gratis) opslag med tilsvarende indhold. Og vi har endnu til gode, at finde ud af, om der har været andre russiske troldefarme end Internet Research Agency på spil.

Tak til dr.dk, der blandt andet har skrevet om de betalte Facebook annoncer her: dr.dk blev-du-narret-kongressen-frigiver-alle-russiske-troldeannoncer og her: dr.dk facebook-udleverer-3000-annoncer-til-kongressen.

Jeg skriver om mulige alternativer til Facebook her: okedb.dk facebook+alternativ

Ordbog:

Facebook: Social netværkstjeneste, der giver mulighed for såvel gratis opslag som betalte annoncer. Tjenesten har ca 2 milliarder brugere og firmaet Facebook indtjener årligt over $10 mia. ved at sælge annoncer og oplysninger om tjenestens brugere.

Instagram: Social billeddelingstjeneste, der ejes af Facebook. Ca 800 millioner brugere

Arne Skov

Kan du lide det? Del det!